چگونه در ماه رمضان چاق نشویم؟


ایسنا/ اصفهان یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی بر رعایت اصول صحیح تغذیه برای جلوگیری از پرخوری و اضافه وزن در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: هر فرد باید با توجه به سطح بدن، سطح فعالیت، جنسیت، سن و نیاز خود غذا دریافت کند.

حمیدرضا طغیانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اولین توصیه به روزه داران این است که افطار خود را در دو مرحله انجام دهند، یعنی فاصله افطار اول تا افطار یا شام اصلی که می تواند 20 دقیقه باشد. یک ساعت و نیم.

ایشان فرمودند روزه داران بعد از اذان با یک کاسه سوپ یا چند قاشق سوپ یا شیر گرم افطار کنند، بشین زیاد شروع به خوردن می کنیم بعد پشیمان می شویم.

وی گفت: بسیاری از مردم نمی دانند چه مقدار غذا بخورند و وضعیت هر فرد به سطح بدن، سطح فعالیت، جنسیت، سن و نیازهای تغذیه ای او بستگی دارد. به طور یکسان برای همه

وی گفت: بعد از افطار و هنگام شام بهتر است سبزی های رنگی مصرف شود تا فیبر و آب کافی دریافت شود. سالاد، سبزیجات، سالاد شیرازی با آبغوره، آبلیمو و سرکه انتخاب های خوبی هستند، اما بهتر است نمک و سس زیاد مصرف نکنید.

طغیانی در مورد صبحانه نیز گفت: دقت کنید که برای صبحانه وقت کافی داشته باشید، مخصوصاً کودکان و نوجوانان باید وقت کافی داشته باشند تا سریع غذا نخورند. بهتر است از غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، پنیر، حبوبات و سبزیجات استفاده کنید. مصرف یک واحد میوه تازه در سحر توصیه می شود.

اگر وعده صبحانه به زمان حدود 20 دقیقه محدود شود، فرد دچار پرخوری و پرخوری می شود: از یبوست خودداری کنید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: افراد دارای وزن ایده آل نیز باید مراقب باشند در ماه رمضان پرخوری نکنند. مثلا خانمی با قد 165 سانتی متر و وزن 60 کیلوگرم می تواند در بازه ناشتا 4 تا 5 کیلوگرم که همان چربی سفت و بافت ثابت بدن است لاغر شود پس نباید چاق شویم. در ماه رمضان …

وی بر پرهیز از افراط در مصرف تنقلات مانند زولبیا، بامیه و پشمه تاکید کرد و گفت: بهتر است شیرین و سرخ شده مصرف نشود زیرا باعث ایجاد انرژی مفرط می شود. البته من نمی گویم زولبیا و بامیه نخورید، دو عدد بامیه یا زولبیا در وعده افطار مشکلی ایجاد نمی کند، اما مصرف زیاد آنها می تواند مشکل ساز باشد.

طغیانی نسبت به حذف صبحانه هشدار داد و گفت: برخی به بهانه مشکلات گوارشی از جمله خوردن صبحانه ترش در وعده صبحانه این وعده غذایی را حذف می کنند در حالی که ما مجبور به خوردن نیستیم.

وی با بیان اینکه «دیگر به بهانه اینکه فردا گرسنه می شویم نباید غذا بخوریم» از پرخوری خودداری کنید و حتما از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید.

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی در ادامه توصیه به روزه داران گفتند: کسانی که برای اولین بار روزه می گیرند باید غذای کافی دریافت کنند و در صورت نیاز با متخصصان تغذیه که تجربه لازم در زمینه تغذیه را دارند مشورت و مراقب باشند. سلامت باشید. روزه داری اولیه ممکن است نیاز به مکمل یا توصیه های غذایی داشته باشد تا سلامت آنها به خطر نیفتد.

وی همچنین به ورزش در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: بهتر است ورزش را نزدیک افطار و حدود یک ساعت قبل از افطار به تعویق بیندازید که از کم آبی و کم آبی بدن جلوگیری می کند. برخی حتی یکی دو ساعت بعد از افطار ورزش می کنند که گزینه بهتری است.

طغیانی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به برخی بیماری ها مانند دیابت، فشار خون، مشکلات کلیوی و …. باید با پزشک مشورت کنند، گفت: اگر این بیماران بدون مشورت پزشک روزه بگیرند، بعد از ماه رمضان دچار عوارض جدی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف غذا برای هر فرد باید با توجه به سطح بدن، وضعیت بدنی، سن، وزن و فعالیت بدنی مشخص شود و همچنین مهم است که هر فرد چه مقدار و از چه گروه غذایی می خورد.

انتهای پیام/



Source link

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.