توصیه “روانشناسی” به داوطلبان کنکور


یک روانشناس با اشاره به آزمون کارشناسی ارشد که از فردا تا جمعه هفته جاری برگزار می شود و با تاکید بر اهمیت آرامش داوطلبان در جلسه آزمون خطاب به داوطلبان گفت: با بستن چشم ها و استفاده از تکنیک ها بر ترمیم خود غلبه کنید. نفس عمیق کشیدن

شبنم طلوعی در گفت وگو با ایسنا وی توصیه های روانشناسی برای آماده سازی ذهن داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد کرده است و در مورد مدیریت استرس در جلسه آزمون گفت: استرس در تمام مقاطع حساس زندگی افراد می تواند بسیار کم یا صفر درصد، متوسط ​​یا خیلی زیاد و حتی 100 درصد باشد. است و مسلماً وقتی میزان صفر درصد باشد، انگیزه و انگیزه فرد برای انجام آن فعالیت خاموش می شود و اگر صد درصد باشد، استرس بیش از حد باعث توقف کامل فعالیت می شود.

این روانشناس با تاکید بر لزوم داشتن مقداری استرس در هر فعالیت و در تمام مراحل حساس زندگی، از جمله انجام امتحانات و جلسات مقدماتی، افزود، بنابراین لازم نیست همیشه نگاه بدبینانه ای به “استرس” داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در بسیاری از موارد ترس و استرسی که فرد برای کنکور تجربه می کند به زندگی خاص خود و خانواده اش برمی گردد به این معنا که گاهی خود فرد یا خانواده انتظاراتی خارج از ظرفیت خود از افراد دارند. همینطور است و در نهایت استرس از حالت عادی به صفر یا صد درصد تغییر کرده است.

طلوعی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم حفظ آرامش نسبی داوطلبان قبل از شروع آزمون، تکنیک هایی در این باره و خطاب به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد بیان کرد: شدت بر عزت نفس تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، جملات منفی مانند “من هیچ چیز نمی شوم” کلماتی خودخواهانه هستند که تمام عزت نفس شما را از بین می برند. در این راستا باید از عبارات مثبت جایگزین مانند «تمام تلاشم را کردم و امیدوارم نتیجه خوبی بگیرم» استفاده کنید.

این روانشناس همچنین به پیامدهای منفی خودپنداره کاذب اشاره و خاطرنشان کرد: داشتن خودپنداره کاذب نیز برای روان سمی است. عموم مردم بر این باورند که وقتی خودپنداره کاذب و بسیار بالا باشد، پیشرفت مضاعف برای فرد حاصل می شود، در حالی که برخلاف تصور عمومی از خودپنداره کاذب است و افراد در همه زمینه ها عالی و 100% موفق هستند. در نهایت استرس فرد بیشتر می شود.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود درباره تاثیر منفی فشار خانواده بر افراد برای کسب نتیجه مثبت در کنکور توضیح داد: لازم است هم خود افراد و هم خانواده هایشان بدانند که موفقیت به موفقیت در زندگی افراد محدود نمی شود. نتیجه مثبت در آزمون ورودی. روح و خودپنداره واقعی این است که در نهایت راه خود را پیدا کرده و موفق خواهد شد.

به گفته طلوعی، بهتر است داوطلبان در روز کنکور از لباس های راحت و تکنیک هایی مانند «آرامش» و تنفس عمیق استفاده کنند تا هر از چند گاهی آرامش را برگردانند.

این روانشناس همچنین با یادآوری اینکه داوطلبان برای ایجاد استرس در جلسه امتحان تدابیری بیندیشند، یادآور شد: اگر بر استرس جلسه امتحان غلبه می کنید، به مدت پنج دقیقه مداد را روی میز بگذارید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. آروم باش. تست را پیدا کنید و با آرامش دنبال کنید.

برخی از داوطلبان نیز با اشاره به نگرانی هایی مانند مردودی در کنکور یا عدم قبولی در مقاطع بالاتر، خاطرنشان کردند: داوطلبان باید بدانند تا چند ماه دیگر نتیجه واقعی تحصیل خود را خواهند دید، بنابراین در جلسه آزمون هر کاری از دستشان بر می آید را انجام دهند. متمرکز بمان تا با هم برخورد نکنند. پس از اعلام نتایج، البته کسانی که قصد انجام این کار را دارند برنامه ریزی را آغاز می کنند، پذیرفته شدگان با تحصیل و قبولی ادامه می دهند و کسانی که قبول نشده اند نیز قصد تحصیل مجدد را دارند. کمبود انرژی برای آزمون مجدد در سال آینده نشان دهنده کمبود اهداف داوطلبانه است و این افراد باید روی اهداف خود کار کنند.

طلوعی در پایان سخنان خود افزود: او برای نظارت و بازنگری دوره خود و در صورت لزوم تغییر تحصیلات برای موفقیت در آزمون ورودی سال آینده به کمک نیاز دارد. به همین دلیل است که حمایت خانواده بسیار مهم است.

انتهای پیام/



Source link

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.